lördag 29 november 2008

Fösta advent och julbak...

I dag var det kallt när vi vaknade -13grader. I och för sig har jag varit med om kallare dagar men när det väl blir kallt så känns det dom första dagarna. Började morgon med att griljera min första julskinka den är ju extra god, sen blev det lite bakning innan det var dax att jobba i butiken. Pysslade ihop en adventsljusstake till butiken, använde dom nya glittersiffrorna från Walther&co.I dag bjuder jag på Saffranskaka.
Tildaochmammas Saffranskaka

200gr margarin
2 ägg
3 dl socker
1 pkt saffran
1,5 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Till garnering: florsocker

Sätt ugnen på 175 grader. Smält margarinet och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt saffran, mjölk och margarinet. Blanda mjölet med bakpulvret och rör ner i smeten. Grädda i smord form i nedre delen av ugnen i ca 45 minuter. Garnera med siktat florsocker.


Ha en mysig Första advent.
Julhälsning från mig till er.
Tess

9 kommentarer:

mitt skärgårdsliv sa...

Den kakan måste jag baka nån dag! Önskar dig en trevlig helg!

Mia sa...

Mums, det lät ju jättegott. Kanske att jag skulle testa nån dag.

Kram Mia

Sara sa...

En mysig 1:a advent önskar jag dig också. Fin ljusstake.
Kram Sara

♥ Fyra årstider sa...

God morgon Tess
Nu ska jag ut och hämta granar...ska smita så ingen ser mig...det är jag som är grantjuven:-). Önskar dig en bästa advent...och hoppas du mår lite bättre. Här hemma är det inte heller så rosaskimrande...jag härjar för jag vill ha snyggt omkring mig...tar tid att underhålla ett stort hus.
Kram Lotta

annashusidingtuna sa...

Gud va fina siffrorna var, sådana vill ajg också ha....
Ha en fin första advent.
Kram Anna

Ewa sa...

Trevlig 1:a advent. Va gott det där ser ut.

Läste du det jag skrev ang duken jag köpte av dig?!

Mvh
/Ewa

Dicksonska våningen sa...

Saffranskakan ser god ut - den måste provas. Mamma & pappa ska ha födelsedagskalas på söndag (efter att de varit på Kanarieöarna 1 vecka) så då är det jag som fixar med det mesta. Som present till dem!
Kram Annika

Birgitta sa...

Hej!
Jätte fin blogg du har.
Vart sugen på din kaka ska nog göra den imorgon.
Kommer gärna tillbaka och tittar hur du har det,
Björklyan

JohannaDesign - Blommor, smycken o inredning sa...

Saffranskakan ser mycket god ut... kanske något jag ska prova på.. :) Tack för tipset! Vänligen Johanna