måndag 2 februari 2015

Det snöar...

Så här såg det ut hos oss i går morse när vi vaknade, plogbilar och traktorer hade snurrat hela natten i stan. Men våran gata är den bortglömda gatan så den tar dom alltid sist när dom inte har något annat att göra.

Våran morgon började lagomt rolig, min kära man gick ut för att försöka få ut en av bilarna. Äldsta sonen skulle vara på ishallen 09:00 för att döma en hockeymatch. Började med att våran bil tog sig ut från gården men fastnade sedan på gatan, vi tog oss ingenstans. Efter många försök lånade vi en av grannarnas bilar som vi lyckades få ut och kunde köra upp sonen som var lite lätt desperat vid denna tid. Till slut lyckades dom dra lös bilen med en annan bil.

Tur jag har en stark man för han har verkligen kämpat hela dagen med denna snö. Och det värsta är att det finns ingenstans att lägga den, är så höga snövallar på gatorna så man ser inte över när man går, precis som när jag var liten då var det alltid så här mycket snö känns det som. Som ni ser är det även mycket på taken, så även där har han hunnit med hälften så det inte brakar är man ju rädd för.

När vi skulle ut på morgonen fick vi trycka upp dörren, var minst 30-50 cm snö på bron över natten. Här ser ni vårat ute spa som är helt över snöat.

Sen när han är på taket så kommer plogbilen, och  gjorde en plogvall på en meter hög och nästan lika bred med hård kompakt snö. Gick inte skotta bort. Och tittar ni på den översta bilden så syns inte ens spår av postlådan som vanligtvis står där vid lyktstolpen.

Själv trotsade jag vädret och gick en långpromenad, eller plumsade mig två steg fram och tio bakåt. Men skönt var det efteråt.

Så här oplogat var det på stans gator i dag. Hörde att en man hade åkt skidor till jobbet för det var smidigare än att skotta fram bilen.

Själv övervägde jag att starta skotern till ica…

Som avslutning på eftermiddagen kom en vän med sin stora traktor och skottade fram hela uppfarten och brevlådan åt oss. Var nog dagens hjälte insats för oss.

Blir att gå till jobbet i dag, har nog snöat lika mycket i natt också. ( om jag nu inte skulle ta skotern till stan, jobbar ju bara på gågatan skulle vara så smidigt, bor ju faktist i norr trots allt då borde det vara tillåtet.)

Snökramar från mig / Theres

Inga kommentarer: