lördag 6 december 2008

Raska fötter springa tripp tripp tripp...

Äntligen fick jag min dröm i uppfyllelse, gömma tv:n. Det är verkligen den fulaste möbel man kan ha.För er som följt mig ett tag kommer kanske ihåg min gratis auktion i somras, och äntligen fick jag in mitt drömskåp...
Lite vitfärg, ny spegel och vips fick tv:n flytta in. Jag bara älskar detta underbara skåp som jag släpat hela vägen från stugan, med hyrsläp och en man som klagade.Äntligen har jag börjat känna lite julmys, när snart allt börjar bli klart efter olika renoveringar. Ljus på alla bord och skåpar. Zink i överflöd...Det jag verkligen förknippar med julen är en film som gick när jag var liten.
Bland Tomtar och Troll.(tror jag den hette).Var är fjant, här mamma är det kanske många som kommer i håg ur filmen.
Boken är helt underbar den köpte jag på antikvariatet i stan för 10 år sedan. Och sedan barnen varit små har vi läst om tomtarna, hur dom bor, vad dom äter, vilka arbeten dom utför och att dom alltid får tvillingar. Barnen tyckte det var roligt eftersom jag har tvillingar.Kanske jag är en tomte, man vet aldrig.För dom som känner mig vet att det bor en samlare i mig, enda sedan jag var liten har jag haft mani på olika saker. Även när jag blir större fortsätter detta. Jag älskar Tomtar och framför allt Gnomens. Vågar inte ens nämna hur många jag har i mina gömmor stora som små.


Vill bara visa ett urval av mina underbara små vänner.
(Samlingen ligger runt 60st)
Håll utkik för till veckan blir det Tävling...
Julkramar från mig till Er.
Tess

22 kommentarer:

Mia sa...

Åhh, Trolltid i tomteskogen, en riktig favoritfilm. Själv har jag inga barn men filmen är ju urgullig, måste bara ses en gång om året i alla fall. :)

Ha en fortsatt trevlig helg!

Kram Mia

Ann-kristin S sa...

Å ja jag bara älskar den filmen ,undrar hur man kan få tag på den ????? En så underbar samling du har ,måste medge att jag blev lite avunsjuk :)

Vit Spets sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Vit Spets sa...

God morgon Tess!
Jadu... tomtar & troll är mysiga! En annan favorit som jag älskar är julkalendern trolltider!!!

Tv:n är oxå en hemsk ful möbel i mina ögon, kanon när den går att gömma :)

Zink hjärtfatet tillsammans med zink ljusstjärnorna har jag oxå :) de är såååå ljuvliga!

Önskar Dig en trevlig 2:a advent
Kramis
//Siv

Lilla huset på prärien sa...

Oj, oj, oj - 60 stycken!! Det var inte illa, vilken samlare du är. Men de är ju jättesöta så jag kan ju förstå. Och Trolltider - ja det var tider det! Jag älskade det programmet. Och mest fascinerad var jag över de stora gigantiska chokladpengarna de hade hittat *ler*

Jag beställde den faktiskt på DVD för en vecka sedan, tänkte barnen kunde få den i "strumpan" på julaftonsmorgon...

Kram Jenny

Ida sa...

Vilket underbart TV-skåp, ett sånt skulle jag oxå vilja ha. Tyvärr är sambon av den sorten att storleken på TV-n är oerhört viktig så den skulle aldrig platsa i ett skåp. Vi ska istället införskaffa en platt TV, den tar åtminstone inte lika mkt plats som den nuvarande. Kommer också ihåg Trolltid i tomteskogen, och blev nu riktigt avundsjuk på den bok du hade om dessa underbara tomtar.

Ha det så underbart denna andra advent.
Många kramar Ida

Gårdsromantik sa...

Godmorgon i tomtestugan!

Så underbara gnomes du har - förstår din fascination!
Vilket härligt tv skåp du hittat!

Kram Maud

Skomakartummen sa...

Det var en favorit film... har inte lyckas hitta den på DVD. Vilka fin samling du har. Kram sari

♥ Fyra årstider sa...

Jag skulle gärna vilja vara en liten hustomte hemma hos dig som får gå och se på allt vackert i ditt hus.
Kram Lotta

mammigranten sa...

Tror dock den hette Trolltyg i tomteskogen!

Anonym sa...

Vilket underbart skåp....gratis auktion? Menar du att skåpet var gratis,eller?
Skönt att gömma den fulaste men mest använda möbeln så där.....

Nu ska jag kika vidare på din blogg.

Kram Pernilla

Solsjö - Under en vind sa...

Skåpet är ju underbart och praktiskt att gömma undan tv:n också!

Vilka söta samlingar av tomtar du har!

Kramar!

annashusidingtuna sa...

Dina tomtar är urgulliga!!!
Jag håller med dig om att man vill gömma tv, tänk att karlar aldrig kan förstå det.
Vi har nu haft vår tv i skåp i ca 5 år, men när vi ska göra om så ska den upp på väggen säger min man...
Kram Anna

Inspiration i vitt sa...

Hej goa Tess,
ditt skåp är såå underbart vackert och jag skulle så gärna vilja äga ett sånt och vad bra att kunna gämma tv:n i den.

Tänk att du har samlat på dig så mycket tomtar, det var en gidigen samling det, jag är ju en samlare jag med av diverse saker och rätt som det är så tröttnar jag och kommer på nåt annat att samla på.

Kram på dig och glöm inte bort att sova ordentligt nu så att du orkar med alla dina troll och butik och allt.
/Ingela.

Hjärtat Mitt sa...

SÅ snyggt det blev med skåpet! Och tomten som tittar fram där uppe :)
Skönt att kunna gömma TV:n.
Den boken har jag oxå. Visst är den underbar. Har länge tänkt börja samla på gnomerna, men känner mig själv allt för väl. Jag skulle nog inte heller kunna sluta.
Ha en fortsatt skön vecka.

Kram Mari i Marieholm

Annika sa...

Gillade också den lilla Fjant.... filmen var såå fin.... o du har ju så många andra fina småtomtar du.... ha det bra....Annika

Marits vita skrin sa...

You`ve got mail ;)

Kram från Marit

Nostalgi och Rosor/ Linda sa...

Förstår att du är nöjd med de skåpet.. sååå fint..
Jo jag undrar om jag får låna en grisbild till min blogg då jag går i väntans tider på leverans... från dig hi hi
Kram Linda

Nostalgi och Rosor/ Linda sa...

Hej Tess!!
Tack för din gulliga komentar...
självklart jag blir bara glad om du länkar... Jag har länkat dig och komenterat din sida i mitt senaste inlägg....
Kramis Linda

Anonym sa...

Åh! Till och med jag kommer ihåg den filmen =) Den gick på julafton förr. Synd att dem slutat med den. Den är mys.

Unknown sa...

Oj vad kul med en till som älskar dessa tomtar !!!!!
Varför den inte visas igen på Svensk Tv är på grund av att de bolag som ägde rättigheterna till filmen brann upp och därav kan inte filmen visas.
Från början är det en hel serie !
Ja kan man annat än att älska dem !!!!! Min man var galen på mig då jag har allt möjligt med dem... till och med sängkläderna är med gnomes
En jättekram
Lotta

Floralis sa...

Hej!
Googla på "Trolltyg i tomteskogen" så hittar du filmsekvenser på Youtube.
Jag älskar tomtar jag med. Min syster fick en underbar pop-up bok när vi var små och jag minns att hon bar på den boken vart hon än gick.
Den boken var så pass älskad så den blev för sliten... : )) och bortkastad. Tråkigt. Hon söker efter en sådan bok fortfarande.
Ha det gott och God Jul!

Anneli