söndag 13 december 2009

3:e Advent och Lucia...

Blinka lilla stjärna där... Åh i dag är det lucia,tjuv startade lite i fredags på dagis med luciatåg och vi hann trots fem minuter sen och sist så var det inga problem.
Lucia är verkligen en dag med många minnen från skoltiden, jag har alltid varit med i skolkören och luciatåget. I klass 6 blev jag skolans lucia, glömmer aldrig när det var omröstning mellan jag och en annan tjej som hade längre hår och alltid sjöng solo i min klass. Men jag vann och det var en av dom lyckligaste lucior jag varit med om. Tänk att få skrida fram först i luciatåget med ljus i håret och allas blickar är på mig.
Ett av dom sista luciatågen som jag var med i var 1987 i Boden där jag växte upp. Min stora syster hade i smyg anmält mig till Bodens lucia, glömmer aldrig detta stora luciafirande. Det började kvällen innan den 13 december med luciatåg, och fortsatte hela långa dagen tills det var dax för kröningen i kyrkan på luciakvällen. Sammanlagt hann vi med ca 40 luciatåg på olika arbetsplatser, sjukhus och alla regementen i Boden. Så när kvällen kom visste vi inte vad vi sjöng utan allt gick på räls.Gissa om lucian hade stearin i håret efter dom timmarna med ljus på huvudet.


Vill önska er en mysig 3:e advent och lucia. Här blir det lucia fika hos mormor och morfar till barnen och avlutningsvis en hockeymatch på eftermiddagen.

Kraam Theres

8 kommentarer:

hemma hos lilla mej sa...

Önskar dej en fin och mysig 3 advent och luciadag kramiz Rita-

Brunkullan sa...

Lucia är en fin tradition! Här är 3:orna och 9:orna luciatåg. Tobbe går i 9:an, så igår kväll var vi iväg och kikade:) Så imponerad!

Susanne

LantlivsAnette sa...

Jaaa, tänk att det är Lucia idag..jag ska lägga in nytt idag, hoppas att det går att fota, ljuset är ju inte det bästa..
Ohhh vad fin matgruppen är, så vackert ni har det !!!
Kraaam Anette

Millygarden sa...

Så hilma kul och kika in och se alla fina juliga hem! du har så fint.


Kram Marina

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så fint och mysigt du har vid matbordet, jättegulligt litet pepparkakshus. Och Lucia är en fin dag, du har säkert redan sett en liten Lucia.
Ha en bra söndag
Lussekram
AnnaMaria

Lisa.L sa...

Godmorgon ! Ja nu då jag läser ditt inlägg så kommer jag ihåg att jag var också lucia i klass sex :D vilken upplevelse! ha en mysig lucia dag :D kram

♥ Fyra årstider sa...

Å vad fint du har till jul. Önskar dig härlig lucia. Flaskorna finns fortfarande i en låda som ska till dig.
Kram Lotta

Photo by Maria sa...

Så fint du har det..

Lucia ja, det blev jag aldrig vald till, men när jag var scoutledare för några härliga miniorbarn så ville de att jag och den andra ledaren skulle vara lucior tillsammans med en av småtjejerna.. Så vi var två stora och en liten lucia :-)

Ha nu en goer kväll..

Kram
Mia